ՀԱՊԿ-ի վերլուծական ծառայությունը գործում է շուրջօրյա և ուշադիր հետևում է Կուրսկի շրջանում իրավիճակի զարգացմանը՝ հայտնել են ռազմական դաշինքի մամուլի ծառայությունից։ Կազմակերպությունը խոստացել է սահմանված ժամկետում իրականացնել բոլոր անհրաժեշտ ընթացակարգերը՝ Ռուսաստանի կողմից ռազմական օգնության խնդրանքի դեպքում, սակայն մինչև օրս Կուրսկի շրջանում ստեղծված իրավիճակի առիթով Ռուսաստանի կողմից նման դիմում չի եղել։                
 

«ՄԵՆՔ ՇԱՏ ՉԼՈՒԾՎԱԾ ՀԱՐՑԵՐ ՈՒՆԵՆՔ, ԱՄԱՆՈՐՅԱՆ ՀԱՆԴԻՍՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՈՒՄ ՏՈՒՐՔ ՉՏԱՆՔ ԲԱՂԱՁԱՅՆ ԵՐԳԻՉ-ԵՐԳՉՈՒՀԻՆԵՐԻ ՇՔԱՀԱՆԴԵՍԻՆ»

«ՄԵՆՔ ՇԱՏ ՉԼՈՒԾՎԱԾ ՀԱՐՑԵՐ ՈՒՆԵՆՔ, ԱՄԱՆՈՐՅԱՆ ՀԱՆԴԻՍՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՈՒՄ ՏՈՒՐՔ ՉՏԱՆՔ ԲԱՂԱՁԱՅՆ ԵՐԳԻՉ-ԵՐԳՉՈՒՀԻՆԵՐԻ ՇՔԱՀԱՆԴԵՍԻՆ»
23.12.2011 | 00:00

և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրը արձակագիր, դրամատուրգ, ՀԳՄ նախագահության անդամ, ՀՀ նախագահի մրցանակակիր ՆՈՐԱՅՐ ԱԴԱԼՅԱՆՆ է, ում համար 2011-ը հոբելյանական տարի էր: Լրացավ նրա 75-ամյակը, ինչի առթիվ շնորհավորում ենք և ի սրտե հղում մեր ամենաբարի մաղթանքները:

«ԺՈՂՈՎՐԴԻ ՀԱՄԱՐ ՏԽՈՒՐ, ԾԱՂՐԱԾՈՒՆԵՐԻ ՀԱՄԱՐ ՀԻԱՆԱԼԻ ԺԱՄԱՆԱԿՆԵՐ ԵՆ»
-Պարոն Ադալյան, ամփոփվում է 2011 թվականը` Ձեզ համար հոբելյանական տարին: Ի՞նչ տրամադրությամբ եք դիմավորում 2012-ը:
-2012-ը դիմավորում եմ 76-ամյա մարդու տրամադրությամբ, այսինքն` տխուր: 75-ն արդեն շատ է, էլ ի՞նչ կարող եմ ասել 76-ի մասին: Բայց սա անձնական զգացողություն է: Ընդհանուր առմամբ ամանորյան տրամադրություն է: Տարին փոխվում է, նոր տարի է գալիս, և ես կցանկանայի հավատալ, որ հաջորդ տարին մեր հասարակության համար կլինի նվիրական հույսերի մասնակի իրականացման ժամանակաշրջան: Մենք շատ չլուծված հարցեր ունենք, ամանորյան հանդիսություններում տուրք չտանք բաղաձայն երգիչ-երգչուհիների շքահանդեսին և ողորմելի ծաղրածուների անվերջանալի կատակներին, որոնք առավոտից երեկո մեզ ուզում են ծիծաղեցնել: Ի՞նչ եք ծիծաղեցնում, այս տխուր ժողովրդի ինչի՞ն է դա պետք: Հնարավոր չէ՞ այնպիսի ելույթներով հանդես գալ, որ ժողովուրդը հասկանա, թե որն է այսօր իր խնդիրը, և ուր պիտի փորձի գնալ ինքը: Շոուական իրականությունը շատ տխուր երևույթ է, դրանից պետք է ազատվել: Հույս ունենանք, որ 2012-ին ինչ-որ չափով կազատվենք: Ոգևորված, փողով շլացած ծաղրածուների, այսպես կոչված, երգիչների, շոումենների համար հիմա հիանալի ժամանակներ են: Ժողովրդի համար` տխուր, ցավով լի, ծաղրածուների համար` հիանալի ժամանակներ: Ամենացայտուն դրսևորումը մի քանի ամիս առաջ Մոսկվայում նվիրաբերված բնակարանները, ավտոմեքենաներն ու խոշոր գումարներն էին: Այդ շռայլ նվիրատուները տեղյակ չեն, թե ովքեր են իրենց ազգի լուրջ արվեստագետները, լուրջ մտավորականները: Նրանց խորհրդատուներն էլ տեղյակ չեն: Նրանք առևտրականներ են մշակույթի դաշտում: Ես ցավում եմ, որ նրանց գումարները ճիշտ չեն օգտագործվում: Նրանցից և ոչ մեկը Գյուլբենկյան չէ, որը ուսանողներ էր հովանավորում, մշակույթ էր հովանավորում, աշխարհահռչակ թանգարան ստեղծեց Լիսաբոնում:
-Ձեր` «Ծաղրածուն մեծ քաղաքում» վեպում ստեղծել եք այսօրյա Քաջ Նազարի կերպարը: Քաջնազարների առատության այս ժամանակներում ինչպե՞ս եք կարողացել կողմնորոշվել նախատիպերի հարցում:
-Ընդհանրապես, ես ինչ գրում եմ, միշտ աչքիս առաջ ունենում եմ կոնկրետ նախատիպեր: Նույնն էր և այս վեպի պարագայում: Նախատիպեր կան, և նույնիսկ որոշ ընթերցողներ անսխալ ասում են, թե որ հերոսի հետևում ով է կանգնած: Նախատիպերի գոյությունն ինձ օգնում է ավելի ճշմարիտ պատում անելու, թեև իմ նպատակը ոչ թե նախատիպերին, այլ երևույթը մերկացնելն է:
-Շատ տպավորիչ կերպար է Նազարի մամուլի քարտուղար Մարոն, որին նսեմացուցիչ առաքելություն է վերագրված վեպում: Սա Ձեր վերաբերմունքի արտահայտությո՞ւնն է մամուլի ներկայացուցիչների նկատմամբ:
-Ո՛չ: Ես էլ եմ ժամանակին եղել մամուլի աշխատող, այսօր էլ եմ տպագրվում «Գրական թերթում», «Ազգում», սփյուռքահայ մամուլում: Մենք ունենք մամուլի լավ աշխատողներ: Բայց ունենք և թյուրիմացություններ, որոնք առանց մարդուն ճանաչելու, առանց երևույթը ճանաչելու գրում-խոսում են այդ մասին: Ինձ հիացնում է ռուսական ժուռնալիստիկան: Գիտական ճշգրտությամբ գիտեն այն թեման, որին անդրադառնում են: Մերոնք երբեմն իրենց զրուցակցի ազգանունը չգիտեն, մասնագիտությունը չգիտեն: Սա տխուր երևույթ է: Մեր ԶԼՄ-ների աշխատողները մեծ անելիք ունեն: Մեզ պակասում են լուրջ, գիտակ, նվիրյալ լրագրողները: Այդպիսիք, իհարկե, կան, բայց քիչ են:
-Դուք ցեղասպանության թեմայի գեղարվեստական մարմնավորողն եք գրականության մեջ: Այդ թեմայի գեղարվեստական մարմնավորումները բազմաթիվ են նաև արվեստի այլ ժանրերում: Մասնավորապես, կցանկանայի հիշատակել նորօրյա երկու օրինակ. ռուսական HTB հեռուսատեսության` հայ կինոարտադրողների հետ նկարահանվող ֆիլմը` նվիրված Մեծ եղեռնի 100-ամյա տարելիցին և Ֆլորա Մարտիրոսյանի նախաձեռնած ակցիան` աշխարհահռչակ երգիչների մասնակցությամբ: Ի՞նչ եք կարծում, արվեստի միջոցով այդ խնդրի արծարծումն արդյունքի կհանգեցնի՞ քաղաքական դաշտում:
-Իհարկե, արդյունք անպայման կլինի և շատ շոշափելի: Գեղարվեստական խոսքը, պատկերը, ցանկացած այլ դրսևորում շատ ավելի ազդեցիկ են, քան գիտական գնահատականը: Ի միջի այլոց, ցեղասպանության թեմայով գրված վեպերի մեծ մասը պատմագիտական է: Դրանք սոսկ գեղարվեստական երկեր չեն: Բայց կա մի ցավալի խնդիր. այդ ստեղծագործություններն արդեն քսան տարի է, ինչ լույս են տեսնում աննշան տպաքանակով և ընթեցող լայն զանգվածներին չեն հասնում: Ես մի տխուր փաստի մասին բարձրաձայնեմ: Երբ ցեղասպանության թեմայով գրված իմ «Սև քառակուսի կարմիր անապատում» վեպը լույս տեսավ, ես մի քանի օրինակ տարա Ցեղասպանության ինստիտուտ-թանգարան, որպեսզի այն դրվեր թանգարանի վաճառասեղանին և այդպիսով գտներ իր ընթերցողին: Բնականաբար, իմ հետապնդած նպատակը նյութական շահը չէր: Տնօրենին հանդիպելու ցանկությունս մնաց անկատար: Իսկ օրեր անց իմացա, որ նա, առանց գիրքս կարդալու, հայտարարել է, որ այն նպատակահարմար չէ վաճառքի հանել թանգարանում: Սա շատ տխուր իրողություն է Հայկ Դեմոյանի համար: Նա ղեկավարում է այդպիսի ինստիտուտ-թանգարան, բայց չգիտի, թե ինչ է կատարվում գեղարվեստական գրականության ասպարեզում: Իհարկե, ես գնահատում եմ նրա պատմագիտական գիտելիքները, բայց միայն սեփական ոլորտն իմանալը բավական չէ այդպիսի պատասխանատու դիրքում գտնվողի համար: Ինչևէ, այդ դեպքից ամիսներ անց իմ գիրքն արժանացավ ՀՀ նախագահի մրցանակի: Եվ մրցանակն ստանալիս դահլիճում նկատեցի Հայկ Դեմոյանին: Չգիտեմ` ի՞նչ զգացողություն ունեցավ նա այդ պահին: Մեր դասական պատմաբանները լավատեղյակ էին նաև գրականությանը, նկարչությանը, թատրոնին, երաժշտությանը: Այսօր մենք նեղացրել, սահմանափակել ենք մեր մտահորիզոնը, իսկ սա ճիշտ չէ:

«ԵՎՐՈՊԱԿԱՆ ՄԵԾ ԹԵ ՓՈՔՐ ՔԱՂԱՔՆԵՐՈՒՄ ՊԱՀՊԱՆՈՒՄ ԵՆ ՃԱՐՏԱՐԱՊԵՏԱԿԱՆ ՀԻՇՈՂՈՒԹՅՈՒՆԸ»
-Ամռանը ճամփորդում էիք, մեկնել էիք Գերմանիա: Ո՞րն էր ուղևորության նպատակը:
-Նպատակս երկու դուստրերիս հանդիպելը, նրանց հետ երկու-երեք ամիս շփվելն էր: Դուստրերս ընտանիքներով ապրում են Գերմանիայում: Իհարկե, այնտեղ գտնվելուս շրջանում բավականին աշխատեցի, գրեցի մի վիպակ, երկու պատմվածք, հոդված: Կարծում եմ` քիչ չէ:
-Եվրոպայից նոր վերադարձած մարդու հայացքով` ի՞նչ եք մտածում Երևանի մասին: Մեր մայրաքաղաքը նմա՞ն է եվրոպական քաղաքներին:
-Երևանը նման չէ եվրոպական քաղաքներին: Եվրոպական մեծ թե փոքր քաղաքներում պահպանում են ճարտարապետական հիշողությունը: Կարող ես անցնել ժամանակակից քաղաքով և հանդիպել 500, 600, 1000 տարեկան շինությունների, որոնք ուղղակի փայլում են: Դա է հետաքրքիր: Դրանում է դրսևորվում եվրոպացու քաղաքացիությունը, քաղաքակրթությունը: Ոչ թե մեզ նման. քսանհարկանի բուրգեր են կառուցել: Եվ սա մեր սեյսմաակտիվ գոտի լինելու պայմաններում: Ինչո՞ւ ենք մենք այսքան կարճամիտ: Ինչո՞ւ այսպես շուտ մոռացանք 88-ի երկրաշարժը: Եվ ո՞վ ասաց, թե մենք մոտ ապագայում ապահովագրված ենք հզոր երկրաշարժերից:

«ՄԵՆՔ ԵՐԲԵՄՆ ԱՅՆՔԱՆ ԵՆՔ ՏԵՂԱՊՏՈՒՅՏ ՏԱԼԻՍ, ՈՐ «ԱՌԱՋԱԴԻՄՈՒԹՅՈՒՆ» ԲԱՌՆ ԱՐԴԵՆ ԴԱՌՆՈՒՄ Է ԾԻԾԱՂԵԼԻ»
-Մի ոչ միայն հակամշակութային, այլև սեյսմիկ վտանգ ներկայացնող երևույթ է հայտնվել մեր հասարակության ուշադրության դաշտում. խոսքը «Մոսկվա» կինոթատրոնի և Հայաստանի նկարիչների միության շենքի միջև ընկած տարածքում կառուցվելիք 50-հարկանի շենքի մասին է: Անշուշտ, Ձեր ականջին էլ են հասել այդ անհանգստացնող խոսակցությունները:
-Լսել եմ այդ մասին: Ծիծաղելի փաստ է: Համոզված եմ, որ Երևանի քաղաքապետարանը թույլ չի տա նման բան: Նախ այդ տարածքը ճարտարապետական փոքրիկ հուշարձան է` հրապարակի տեսքով: «Մոսկվա» կինոթատրոնը, Հայաստանի նկարիչների միության և «Երևան» հյուրանոցի շենքերը մի ներդաշնակ համալիր են կազմում: Եվ այդ համալիրն արդեն իսկ խեղաթյուրվել է դիմացի մայթին կառուցված երեք-չորսհարկանի շինության պատճառով: Ձեր նշած շենքը հաստատ չի կառուցվի: Եվ դեռ հարց է, թե ինչպես է ձեռք բերվել այն կառուցելու իրավունքը: Այդ տարածքը պետական հող է, իսկ պետական հողը որևէ մեկին կարող է վաճառել միայն պետությունը: Նույնիսկ բնակելի շենքերի տակ եղած հողատարածքները մերը չեն, պետության սեփականությունն են: Մեր սեփականությունն են բնակարանները, բայց ոչ այն հողը, որի վրա դրանք կառուցված են: Հողը պետությանն է, ոչ մի պաշտոնյա, ոչ մի անհատ, նկարիչների միության ոչ մի նախագահ, կինոթատրոնի ոչ մի տնօրեն իրավունք չունեն վաճառելու այդ տարածքը: Դա կարող է անել միայն պետությունը, քաղխորհուրդը: Հույս ունենանք, որ այս և շատ այլ խնդիրներ իրենց դրական լուծումը կստանան հաջորդ տարում: Վերջին հաշվով, ինձ ամենից շատ կարևոր է թվում գիտական, մշակութային կյանքը: Ինչպիսի՞ն կլինի այն 2012-ին. ավելի լա՞վ, ավելի վա՞տ: Որ ավելի լավ լինի, ինձ համար շատ կարևոր է արժեքների, չափանիշների պահպանումը: Ես ցանկանում եմ` մոտեցումը գրականության, արվեստի, գիտության նկատմամբ լինի բարձր, օբյեկտիվ, շահավետ չափանիշներով: Մեզ մոտ չափանիշները տակնուվրա են եղել, խեղաթյուրվել: Կիսագրագետ բանաստեղծը կարող է հռչակվել տաղանդավոր և նույնիսկ ավելին: Նույնն է կերպարվեստի, թատրոնի, գիտության, բոլոր մյուս ասպարեզներում: Բավական չէ` «ծաղրածուին» տվել են հանրապետության վաստակավոր արտիստի կոչում, հիմա էլ ժողովրդական է ուզում ստանալ: Եվ կստանա: Որովհետև չափանիշները, ճիշտ է, ներքևի շերտերում են հիմնականում պաշտպանվում, բայց վերևինների վերաբերմունքն ու հայացքն էլ են կարևոր: Եթե որևէ ոչնչության վաստակավորի կոչում են տալիս, դրանով վիրավորում են իսկական վաստակավորներին, արժեզրկում են նրանց և դնում ծիծաղելի վիճակի մեջ: Հույս ունենանք, որ այս ուղղությամբ մեր պայքարը կտա ցանկալի արդյունք: Յուրաքանչյուրիցս շատ բան է կախված: Մեր լավագույն հիշողությունը պիտի ապրեցնենք: Պիտի ապրենք` հետ նայելով: Միայն առաջ նայելը հիմարություն է: Պետք է մշտապես անդրադառնալ ունեցած նվաճումներին: Միայն այդպես կարող ենք առաջադիմություն ակնկալել: Մենք երբեմն այնքան ենք տեղապտույտ տալիս, որ «առաջադիմություն» բառն արդեն դառնում է ծիծաղելի: Ինձ հատկապես մտահոգում են մեր դպրոցի, մատաղ սերնդի դաստիարակության, կրթության խնդիրները: Թողած դպրոցի արմատական հարցերը` երբեմն ընկնում են աննշան երևույթների հետևից: Ի՜նչ դպրոց ունեինք: Ես իմ հիմնարար գիտելիքներն ստացել եմ դպրոցում, և դա իմ դպրոցի մենաշնորհը չէր, ամբողջ համակարգն էր այդպիսին: Իսկ հիմա անվերջ բարձրաձայնում են ինչ-որ նվաճումների, զարգացումների, ձեռքբերումների մասին, բայց նոր սերունդը դպրոցն ավարտում է առանց բավարար գիտելիքների: Ինձ շատ է զայրացնում հատկապես ուսուցչի նկատմամբ այսօր եղած վերաբերմունքը: Տխուր բաներ շատ կան մեր իրականության մեջ, բայց Ամանորի շեմին ենք, չխտացնենք մռայլ երանգները: Իմ ցանկությունն է, որ ազնիվ ապրենք, ճիշտ ապրենք և փորձենք մեր այս պղտոր կյանքը փոքր-ինչ զուլալեցնել:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1175

Մեկնաբանություններ